Šumske gljive i šampinjoni - jestive gljive u zdravoj ishrani

Hranjiva svojstva jestivih gljiva

Hranjive vrijednosti gljiva omogućuju nam da ih stavimo negdje između mesa, povrća, i voća. Možemo ih koristiti da obogatimo i unesemo promjene u našu ishranu, i to ne samo za kišnih jesenjih dana, nego i bilo koji drugi dan u godini. Gljive se mogu kupiti tokom cijele godine, u proljeće, ljeto i zimu. Možemo ih posluživati tokom cijele godine, pružajući sebi svježe izvore proteina i vitamina, obogaćene karakterističnim okusima i mirisima. Naše nepce reaguje na gljive isto kao što reaguje na meso, zato možemo zamijeniti meso gljivama. One su čvrste i pune vrijednosti. One su savršene s raznim jelima, kao što su: supe, umaci, nadjevi s jajima, zbog toga ih u poljskoj kuhinji kuhari koriste vrlo često. Gljive, kao karakteristični sastojak u raznim jelima, također se koriste u kineskoj kuhinji.

Gljive u medicini

U kineskoj i japanskoj medicini, gljive se vijekovima koriste u borbi protiv raka, dijabetesa i problema s cirkulacijom. Mnoge vrste gljiva povećavaju snagu imunološkog sistema.

 
 Gljive se uglavnom sastoje od vode (baš kao i povrće). Budući da su niskokalorične, one također odgovaraju ljudima koji žele smanjiti svoju tjelesnu težinu. Gljive nas snabdijevaju raznim mineralima, zavisno od zemlje u kojoj sazrijevaju, odnosna od toga da li je zemlja bogata mineralima ili nije. Osim toga, one sadrže neke vitamine A u obliku karotena, te B1 i B2 vitamine. Ostali vitamini su prisutni u manjim količinama. Od mikroelemenata koji su posebno prisutni na gljivama one formiraju kalij, fosfor, kalcij i željezo.
Gljive su također izvor proteina (što stavlja njihove proteine u proteinsku klasu između životinjskih i biljnih kategorija), iako se samo 60 % od proteina apsorbira, jer su one vrlo bogate. Apsorpcijske vrijednosti variraju ovisno o vrsti gljive, npr. u slučaju šampinjona to je 44 %. Količina proteina u gljivama niža je nego u mesu, jajima ili mliječnim proizvodima, ali četiri puta veća nego u mrkvi.  

Takmičenje za šampinjone

Bukovača je sve više i više popularna jer je bogata folnom kiselinom i BD-glukanom koji ima antikancerogena svojstva. Azijske shiitake gljive, s druge strane, izvor su tvari koja reguliše nivo holesterola u krvi i imaju antivirusna svojstva. Mun gljive snižavaju krvnu koagulabilnost i poboljšavaju cirkulaciju. Bukovača se može kupiti u većim trgovinama i supermarketima. Za kupovinu Mun i shiitake gljive, obično ćete morati ići do trgovine kineskom hranom.

Korištenje jestivih gljiva u kuhinji

Jela od gljiva se smatraju bogatima zbog kompozitnog sastojka koji se zove hitin. Hitin se ne otapa od strane probavne kiseline, stoga ostaje pohranjen u našem želucu, a onda samo prođe kroz naš probavni sistem.

Gljive bi trebale biti u kombinaciji sa laganom hranom (npr. krompir ili salata) tako da ne opterećuju želudac pretjerano. Trebali bismo ih izbjegavati u kombinaciji s teškom hranom, kao što su grah, celer ili krastavci. Mnoge studije pokazale su negativne učinke kombiniranja jela od gljiva sa alkoholom, što ih čini lakše probavljivima, ali stvrdne proteine u želucu, koji potom postaju znatno otporniji na djelovanje probavnih sokova. Djeca do 3 godine starosti i ljudi koji su alergični na gljive ne trebaju ih jesti uopće. 

Atlas gljiva - korisan kada se beru gljive

Iako su gljive ukusne i bogate hranjivim tvarima, ako ne znamo kako ih prepoznati, trebamo pitati nekoga iskusnog za pomoć. Ako ne postoji niko okolo i ne možemo ih razlikovati sami, onda je bolje uzeti primjer drugih nacionalnosti (npr. Austrijanci, Belgijanci) i jednostavno kupiti šampinjone ili bukovaču, jer je vrlo opasno jesti čak i jednu otrovnu gljivu ili njenu stabljiku. Prvi simptomi trovanja mogu se pojaviti dosta kasno (ponekad tek sljedeći dan), i nisu uvijek specifični: uobičajeno gastritis koji prestane nakon dan ili dva. Proces ozdravljenja je samo prividan. Tada dolazi sljedeća faza, najopasnija, ona koja obično, u čak polovici slučajeva, dovodi do smrti. Odjednom nastaje zatajenje bubrega i gubitak svijesti. Bolesnik život izgubi od teške kontuzije jetre, kompliciranog krvarenja i infekcija.

Važno je imati na umu da možete dobiti trovanje također i od jestivih gljiva ako se one ne pohranjuju ili ne pripremaju ispravno, ili ako su ubrane starije ili oboljele. Trebali bi staviti gljive u prozračnu posudu ili košaru, one mogu trunuti u vrećama za transport. Trebali bi jesti samo one koje su prošle termičke obrade, i svježe pripremljene, i ne treba ih podgrijavati više puta, ali koristiti ih sve na dan pripreme. U oba slučaja, i prije pripreme, a i nakon toga, trebali biste ih pohraniti ispravno, jer su prijenosnik bakterija. Nakon povratka iz branja gljiva, trebali biste ih sve pregledati, a zatim ih oprati prije kuhanja, uklanjajući vodu iz njih.


Recepti koji bi vas mogli zanimati

Pureća prsa punjena kukuruzom i sosom od peršuna

Pureća prsa punjena kukuruzom i sosom od peršuna

Fantastičan okus i zanimljiva aroma. Dodajte zdrava jela vašoj ishrani - ovo će biti vaš savršeni recept. Počnite kuhati s nama!

4 osobe Više od 45 min Srednje zahtjevno
Zelene mahune s paradajzom i koprom

Zelene mahune s paradajzom i koprom

Izvrstan obrok s bijelim lukom i puno kopra! Lagan za pripremu! Prikladan za predjelo ili glavno jelo.

2 osobe 15-30 min Jednostavno
Prženi šaran s hrskavim povrćem i kukuruznom lepinjom

Prženi šaran s hrskavim povrćem i kukuruznom lepinjom

Naučite kako pripremiti šarana na potpuno nov način. Pročitajte više i počnite kuhati. Okus će iznenaditi vas i vašu porodicu.

4 osobe 30-45 min Zahtjevno
Kukuruzne lepinje sa sosom od kiselog kajmaka i začina

Kukuruzne lepinje sa sosom od kiselog kajmaka i začina

Za samo 45 minuta pripremite ukusno i šareno jelo! Slatki kukuruz i sezonski začini - nevjerovatan okus. Kuhajte s nama!

4 osobe 30-45 min Srednje zahtjevno
Šumske gljive i šampinjoni - jestive gljive u zdravoj ishrani

Hranjiva svojstva jestivih gljiva

Hranjive vrijednosti gljiva omogućuju nam da ih stavimo negdje između mesa, povrća, i voća. Možemo ih koristiti da obogatimo i unesemo promjene u našu ishranu, i to ne samo za kišnih jesenjih dana, nego i bilo koji drugi dan u godini. Gljive se mogu kupiti tokom cijele godine, u proljeće, ljeto i zimu. Možemo ih posluživati tokom cijele godine, pružajući sebi svježe izvore proteina i vitamina, obogaćene karakterističnim okusima i mirisima. Naše nepce reaguje na gljive isto kao što reaguje na meso, zato možemo zamijeniti meso gljivama. One su čvrste i pune vrijednosti. One su savršene s raznim jelima, kao što su: supe, umaci, nadjevi s jajima, zbog toga ih u poljskoj kuhinji kuhari koriste vrlo često. Gljive, kao karakteristični sastojak u raznim jelima, također se koriste u kineskoj kuhinji.

Gljive u medicini

U kineskoj i japanskoj medicini, gljive se vijekovima koriste u borbi protiv raka, dijabetesa i problema s cirkulacijom. Mnoge vrste gljiva povećavaju snagu imunološkog sistema.

 
 Gljive se uglavnom sastoje od vode (baš kao i povrće). Budući da su niskokalorične, one također odgovaraju ljudima koji žele smanjiti svoju tjelesnu težinu. Gljive nas snabdijevaju raznim mineralima, zavisno od zemlje u kojoj sazrijevaju, odnosna od toga da li je zemlja bogata mineralima ili nije. Osim toga, one sadrže neke vitamine A u obliku karotena, te B1 i B2 vitamine. Ostali vitamini su prisutni u manjim količinama. Od mikroelemenata koji su posebno prisutni na gljivama one formiraju kalij, fosfor, kalcij i željezo.
Gljive su također izvor proteina (što stavlja njihove proteine u proteinsku klasu između životinjskih i biljnih kategorija), iako se samo 60 % od proteina apsorbira, jer su one vrlo bogate. Apsorpcijske vrijednosti variraju ovisno o vrsti gljive, npr. u slučaju šampinjona to je 44 %. Količina proteina u gljivama niža je nego u mesu, jajima ili mliječnim proizvodima, ali četiri puta veća nego u mrkvi.  

Takmičenje za šampinjone

Bukovača je sve više i više popularna jer je bogata folnom kiselinom i BD-glukanom koji ima antikancerogena svojstva. Azijske shiitake gljive, s druge strane, izvor su tvari koja reguliše nivo holesterola u krvi i imaju antivirusna svojstva. Mun gljive snižavaju krvnu koagulabilnost i poboljšavaju cirkulaciju. Bukovača se može kupiti u većim trgovinama i supermarketima. Za kupovinu Mun i shiitake gljive, obično ćete morati ići do trgovine kineskom hranom.

Korištenje jestivih gljiva u kuhinji

Jela od gljiva se smatraju bogatima zbog kompozitnog sastojka koji se zove hitin. Hitin se ne otapa od strane probavne kiseline, stoga ostaje pohranjen u našem želucu, a onda samo prođe kroz naš probavni sistem.

Gljive bi trebale biti u kombinaciji sa laganom hranom (npr. krompir ili salata) tako da ne opterećuju želudac pretjerano. Trebali bismo ih izbjegavati u kombinaciji s teškom hranom, kao što su grah, celer ili krastavci. Mnoge studije pokazale su negativne učinke kombiniranja jela od gljiva sa alkoholom, što ih čini lakše probavljivima, ali stvrdne proteine u želucu, koji potom postaju znatno otporniji na djelovanje probavnih sokova. Djeca do 3 godine starosti i ljudi koji su alergični na gljive ne trebaju ih jesti uopće. 

Atlas gljiva - korisan kada se beru gljive

Iako su gljive ukusne i bogate hranjivim tvarima, ako ne znamo kako ih prepoznati, trebamo pitati nekoga iskusnog za pomoć. Ako ne postoji niko okolo i ne možemo ih razlikovati sami, onda je bolje uzeti primjer drugih nacionalnosti (npr. Austrijanci, Belgijanci) i jednostavno kupiti šampinjone ili bukovaču, jer je vrlo opasno jesti čak i jednu otrovnu gljivu ili njenu stabljiku. Prvi simptomi trovanja mogu se pojaviti dosta kasno (ponekad tek sljedeći dan), i nisu uvijek specifični: uobičajeno gastritis koji prestane nakon dan ili dva. Proces ozdravljenja je samo prividan. Tada dolazi sljedeća faza, najopasnija, ona koja obično, u čak polovici slučajeva, dovodi do smrti. Odjednom nastaje zatajenje bubrega i gubitak svijesti. Bolesnik život izgubi od teške kontuzije jetre, kompliciranog krvarenja i infekcija.

Važno je imati na umu da možete dobiti trovanje također i od jestivih gljiva ako se one ne pohranjuju ili ne pripremaju ispravno, ili ako su ubrane starije ili oboljele. Trebali bi staviti gljive u prozračnu posudu ili košaru, one mogu trunuti u vrećama za transport. Trebali bi jesti samo one koje su prošle termičke obrade, i svježe pripremljene, i ne treba ih podgrijavati više puta, ali koristiti ih sve na dan pripreme. U oba slučaja, i prije pripreme, a i nakon toga, trebali biste ih pohraniti ispravno, jer su prijenosnik bakterija. Nakon povratka iz branja gljiva, trebali biste ih sve pregledati, a zatim ih oprati prije kuhanja, uklanjajući vodu iz njih.